W POSZUKIWANIU ZDROWIA - sami dla siebie

Produkty pełnoziarniste są najlepszym  źródłem węglowodanów czyli cukrów złożonych.
Ich najważniejszym składnikiem jest błonnik pokarmowy.
Pełne ziarna zawierają również fitoestrogeny, sterole, a także witaminy i minerały
m. in. witaminę E, potas, wapń, żelazo i fosfor.


Jedząc produkty pełnoziarniste możesz zapobiec różnym dolegliwościom i chorobom.


Badania wykazały, że nieoczyszczone zboża:
- pomagają schudnąć - zawarty w nich błonnik ogranicza wchłanianie tłuszczu z pożywienia i daje na długo uczucie sytości
- zapobiegają cukrzycy typu II (regulują poziom cukru we krwi)
- obniżają ryzyko chorób serca
- usprawniają pracę przewodu pokarmowego
- mogą zmniejszać prawdopodobieństwo zachorowania na raka jelita grubego

CZY Z TEJ MĄKI CHLEB BĘDZIE?

Mąka otrzymywana jest z kilku rodzajów roślin.
Najpopularniejsze w Polsce to:
pszenica, żyto, owies, gryka, jęczmień, soja, kukurydza, ryż.
Mąka chlebowa powstaje tylko z pszenicy i żyta. Reszta może stanowić jedynie niewielki dodatek.


WŁAŚCIWOŚCI MĄKI wynikają z jej pochodzenia


MĄKA PSZENNA
- ta mało przetworzona np. razowa zawiera dużo błonnika.
                            I tylka taka jest zdrowa!


Mąka pszenna wysoko przetworzona czyli ta najbardziej popularna ma coraz mniej wartości odżywczych, spada bardzo jakość pszenicy, z której jest wytwarzana. Od pszenicy przybieramy na wadze i chorujemy. Zawiera gluten, skrobię czyli wielocukier, który sprzyja tyciu i substancje o działaniu uzależniającym gluteomorfiny. To one powodują, że tak chętnie sięgamy po białe bułeczki, biały miękki chleb, ciasteczka. Trzymajmy się raczej mąki pszennej ale tej PEŁNOZIARNISTEJ.

MĄKA ŻYTNIA - nadaje się do pieczenia chleba. Z dodatkiem mąki pszennej upieczemy chleb lżejszy.
                         Pieczywo z samej mąki żytniej będzie bardziej zwarte i ciemne.

W pieczywie żytnim na zakwasie podczas fermentacji kwasowej wytwarzają się witaminy z grupy B. Chleb taki ma więcej lepiej przeswajalnych składników mineralnych niż pieczywo pszenne, sprzyja obniżeniu cholesterolu we krwi, dobrze wpływa na funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Pobudza namnażanie się w jelitach korzystnych bakteriia hamuje rozwój bakterii chorobotwórczych. Zawarty w takim pieczywie kwas mlekowy ułatwia trawienie oraz zapobiega zaparciom. Pieczywo żytnie na zakwasie ma niższy indeks glikemiczny niż pieczywo pszenne.

MĄKA ORKISZOWA - doskonała do wypieku chleba, który jest dość zwarty i nie kruszy się.

Chleb orkiszowy wzmacnia odporność, obniża poziom złego cholesterolu we krwi, zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę
typu II, zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych oraz przeciwdziała miażdżycy naczyń krwionośnych i chroni serce.

MĄKA GRYCZANA - o charakterystycznym smaku gryki, dobra do naleśników, ale też jako dodatek do ciasta chlebowego.

Chleb z mąką gryczaną ma niższy indeks glikemiczny niż pieczywo pszenne, ma dużą zawartość magnezu, potasu i foforu i nieco cynku, żelaza i wapnia. Białko roślinne z gryki ma zdolność obniżania poziomu cholesterolu.
Sama mąka gryczana nie zawiera glutenu.

MĄKA JĘCZMIENNA - jako dodatek do ciasta chlebowego żytniego lub pszennego. Powoduje zbicie miąższu ale nadaje
                                  orzechowego, słodkawego smaku. Dobra też jako dodatek do ciasteczej i naleśników.

Mąka ta ma wysoką zawartość witamin z grupy B, kwasu foliowego oraz beta karotenu. Zawiera również enzymy wzmacniające organizm. Ma mało glutenu.

MĄKA Z AMARANTUSA - dodana do potraw nadaje im oryginalnego, orzechowego posmaku.

Jest znakomitym źródłem łatwo przyswajalnego białka, żelaza i witamin: A, C, E i z grupy B. Polecana jest szczególnie osobom z miażdżycą naczyń i anemią.

MĄKA RYŻOWA - nie zawiera cholesterolu ani glutenu, więc może być używana w diecie osobób chorych na celiakię.
                           Jest bogata w skrobię, zawiera też nieznacze ilości witamin z grupy B.

MĄKA SOJOWA - dzięki bogactwu rozpuszczalnych protein może zastąpić w kuchni nie tylko mąkę zbożową, ale też jaja.
                           Jest bardzo bogatym źródłem białka, a także magnezu i żelaza, zawiera też nieco wapnia i cynku.
                           Dodana w niewielkiej ilości do pieczenia domowego chleba opóźni nieco proces jego czerstwienia.

MĄKA KUKURYDZIANA - nadaje się do łączenia ze zwykłą mąką pszenną. Może być stosowana jako dodatek do mąki chlebowej,
                                       uzyskuje się bardziej zwarty miąższ i piękny, charakterystyczny kolor.

Nie zawiera glutenu, więc mogą ją jadać osoby pozostające na diecie bezglutenowej. Kukurydza bogata jest w witaminy i składniki mineralne oraz jest źródłem kwasów OMEGA-3. To dobre źródło składników mineralnych takich jak potas, sód, wapń, magnez, żelazo, selen. Kukurydza jest silnym antyoksydantem.
Chlebowy Worek - Wzór i Wszelkie Prawa Zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie bez licencji od producenta jest zabronione.
Copyright amarene.pl